Nye tester viser at støynivået i flere av Forsvarets beltekjøretøyer er for høyt. Det fører til redusert aktivitet Alarmerende høye støymålinger på M 109- vogna på Setermoen førte til at Hærens styrker i fjor vinter også iverksatte målinger på CV 90, M113 og Leo 2.
Rapporten fra bedriftshelsetjenesten på Indre Østland er nedslående lesning. Under kjøring med CV 90 i 20 kilometer i timen ble det målt et støynivå på 97 desibel – innenfor hørselvernet – på best tenkelig underlag, nemlig is med snø på toppen. Så høy støy skal bare tåles en halv time i døgnet. Hørseltap kan i verste fall føre til at verdifullt personell blir stridsudyktig, eller at kritisk informasjon misoppfattes. Rapporten viser at alle de fire pansrede kjøretøytypene vil kunne gi hørselskader, og hørselvernet som brukes er ikke bra nok. I tillegg er vibrasjonsnivået over de godkjente terskelverdiene. Selv om det i arbeidsmiljøloven er unntak for feltmessige øvelser, innser ledelsen i Hæren at øvingsmønsteret i dagens innsatshær – ofte med døgnkontinuerlig aktivitet – ikke kan gjemme seg bak en 30 år gammel unntaksparagraf. – På kort sikt iverksetter vi reduksjoner i bruken av disse kjøretøyene. Gjennom Hærens transformasjon- og doktrinekommando og Forsvarets logistikkorganisasjon starter vi arbeidet med å finne bedre hørselvern, samt at vi må finne bedre seter og ratt for å få mindre problemer med vibrasjoner, sier kommunikasjonssjef Erling Kristiansen i Hæren. Han har ikke hørt at noen skal ha fått hørselskader, men det er satt i gang en hørseltest på personell som har vært eksponert for støyen i de nevnte stridskjøretøyene. Det vil også komme ytterligere vibrasjonsprøver.