Walberg var på plass i Libanon som utsendt NTB-medarbeider da de første FN-soldatene ankom i 1978 og fulgte FN-styrken helt til de siste nordmennene forlot Ebel es Saqi i 1998. Han tjenestegjorde selv som major og presseoffiser i UNIFIL HQ, Naqoura 1989-1990. Nå er han ute med ny bok hvor handlingen foregår i Khiam, et par kilometer fra Ebel es Saqi der den norske FN-bataljonen hadde sitt hovedkvarter. FN-styrken danner litt av rammen i boken.
25 år tråkking på Herrens tufter
370 sider, pris: 298 kroner.
Da de amerikanske invassjonsstyrkene nådde restene av Ur i Sør-Irak i mars 2003, var det rundt 3.800 år siden Abraham forlot byen for å bli stamfar for tre religioner. I mellomtiden har det gått slag i slag, og tradisjonen med å svi av andres hus i Guds navn nådde et foreløpig klimaks i World Trade Center. Da Bush og hans endetidskristne gikk løs på sivilisasjonens vugge, var ringen sluttet.
NTB-Journalist Ole Walberg har de siste 25 årene vandret på Herrens gamle tufter i Midtøsten. Det har helst vært dårlige nyheter å sende hjem. Mellom tråkkingen i ruinhaugene har han fra tid til annen tatt en svipptur tilbake i historien, til en høring i byen Khiam i Sør-Libanon, der gamle Midtøsten-aktører har forsøkt å finne svarene på hvorfor alt er gått så galt.
Hvor ble det av sivilisasjonen? Hvorfor råder den sterkestes rett og Darwins lover nettop i det bibelske landskapet? Hvorfor skal det israelske monopolet på atomvåpen være noe mer verd enn filistrenes gamle jernmonopol? Hvorfor måtte World Trade Center legges i grus, og hvorfor var det ingen som spurte hvorfor?
Verst av alt: Når president Bush fører krig i Guds navn, slik islamistene gjør, bruker han en gud som trolig etterlot seg en slekt i Frankrike.
Høringen i Khiam er en blanding av fakta og fabel fra Midtøsten, versjonen som aldri sto på trykk. Store deler av handlingen foregår i byen Khiam et par kilometer fra Ebel es Saqi, der den norske FN-bataljonen hadde sitt hovedvarter. Khiam er mest kjent for fengselet og tortursenteret som Israel og Den sørlibanesiske hær (SLA) drev i fellesskap. Spørsmålet er hvilken innflytelse religionene har hatt på konfliktene i regionen. Hva ville de ha sagt, de som trasket rundt i det samme lendet for 2.000 år siden, dersom de hadde dukket opp igjen i dag?
FN-styrken danner litt av rammen rundt den imaginære høringen i Khiam og er også et bakteppe for journalistenes egen tilværelse, i fiendtlige omgivelser, men samtidig tett innpå de ulike partene som FN-soldatene måtte forholde seg til.