Print Page | Close Window

Sla/Hizbollah

Printed From: Veterannett
Category: INTOPS
Forum Name: Midt-Østen - UNIFIL/UNEF/UNIKOM/Etc.
Forum Description: Diskusjon rundt intops region Midt-Østen
URL: http://www.norvetnet.no/forum/forum_posts.asp?TID=1895
Printed Date: 16 februar 2019 at 15:04

Topic: Sla/Hizbollah
Posted By: king arac
Subject: Sla/Hizbollah
Date Posted: 08 september 2008 at 08:57
Hva skjedde med medlemmer av sla når hizbollah tok kontrollen i sør.Regner med at de store gutta stakk til Israel.Sla eksisterte jo 25 år så i løpet av den tiden må det jo ha hvert en masse folk innom som fremdeles bor i omerådet.Så mitt spørsmål er hva skjedde med dem og deres familier,ble de fengslet,tatt livet av eller fikk de stort sett være i fred.Kan noen i forumet svare meg på det.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Replies:
Posted By: Moqawama
Date Posted: 08 september 2008 at 13:30

Som du sier, noen stakk til Israel og noen fikk en tilnærmet symbolsk fengselstraff (inntil 1 år), men så vidt meg bekjent var det ingen som ble tatt livet av. De fikk (utrolig nok) svært milde straffer, men vi må jo også huske på at mange av DFF'erne var mer eller mindre tvangsrekruttert, så årsaken ligger vel der.

Hezbollah har jo heller ingen politimyndighet i Libanon så det var jo ikke opp til dem hvilke straffer "Quislingene" skulle få.

-------------
مقاومة
Tahya al-Moqawama al-Lubnaniya!

Date Posted: 08 september 2008 at 13:44
Moqawama de har jo ikke politimyndighet,men det er jo ikke tvil om at Hezbollah er den reelle maktfaktor i Syd Libanon.Så når det ikke kom direkte hevnaksjoner så tyder det muligens at de ønsker å bygge en bro til forsoning.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Posted By: KMH
Date Posted: 08 september 2008 at 14:02
Hvis Hezballah skal klare å få innflytelse i større deler av Sør-Libanon ville det jo være dumt å ta livet av de som var i SLA. Gjør de det vil de jo ikke vinne noe som helst i de landsbyene som ikke støttet Hezballah tidligere...

I NORBATT sitt området ville de nok få befolkningen enda mer mot seg hvis de hadde gjort et slikt "stunt".

Men jeg tror nok allikevel at det var svært mange nervøse sjeler da Israel trakk seg ut....

Nå er det jo heller ikke alle i Libanon som ser på disse som Qvislinger. Hezballah som militærmakt har ikke så mye støtte som Hezballah som politisk parti. Og disse to henger jo ikke nødvendigvis sammen alltid...

-------------
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere!

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA
IFOR 1 Norwegian Guard Platoon, Doboj
IFOR 2 Vakt/Eskorte, Modrica

Fortuna Favet Fortibus!

Posted By: Store 9
Date Posted: 08 september 2008 at 21:05
Enkelte i ledende posisjoner måtte nok svare for sine synder. Noen fikk flytte til Israel,mens andre flyttet til andre deler av verden.
Ellers mener jeg å huske at det ble gitt amnesti til tidligere SLA (DFF) soldater.

-------------
Norbatt XXVI,XLI, KFOR II

Posted By: RekMek
Date Posted: 10 september 2008 at 10:48
Gen. Lahad skal vistnok drive en fallafelsjappe i Tel Aviv. mil22

-------------
Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.

Date Posted: 10 september 2008 at 11:07
Originally posted by RekMek RekMek wrote:

mil12Ja,det er jo litt av et  trekkplaster.Det er jo litt av skjebne for en stor strateg og general.mil12

-------------
Evig eies kun det tapte.

Posted By: RekMek
Date Posted: 10 september 2008 at 12:29
Fant dette intervjuet med Lahad på nettet:

http://www.free-lebanon.com/LFPNews/2004/March/mar13a/mar13a.html - http://www.free-lebanon.com/LFPNews/2004/March/mar13a/mar13a.html

-------------
Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.

Posted By: Major RBM
Date Posted: 10 september 2008 at 14:35
Originally posted by king arac king arac wrote:

mil12Ja,det er jo litt av et  trekkplaster.Det er jo litt av skjebne for en stor strateg og general.mil12

Stor og stor, Fru Blom! Han går vel ikke inn i samme liga som Rommel, Montgomery, Patton osv.

-------------
Reidar
Norbatt I, V og XVII

Date Posted: 11 september 2008 at 05:42

Fant dette intervjuet med Lahad på nettet:

http://www.free-lebanon.com/LFPNews/2004/March/mar13a/mar13a.html - http://www.free-lebanon.com/LFPNews/2004/March/mar13a/mar13a.html

Det kommer jo fram etter utalelser av en del andre at han bare var en stor slakter som muligens burde blitt sendt til Haag på like linje som en del andre.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 11 september 2008 at 05:48

Moqawama de har jo ikke politimyndighet,men det er jo ikke tvil om at Hezbollah er den reelle maktfaktor i Syd Libanon.Så når det ikke kom direkte hevnaksjoner så tyder det muligens at de ønsker å bygge en bro til forsoning.
milsmilSynes at det er litt dumt å sitere meg selv,men er det ingen som har noen formening om Hezbollah muligens ønsket en forsoning med tidligere Sla folk.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Posted By: youna
Date Posted: 11 september 2008 at 11:35
Det enkleste middel på kort sikt hadde vel vært pistol, men i behandlingen av SLA så tok Hezbollah på seg silkehanskene isteden, dette gjorde de kun av strategiske årsaker. Behandlingen av forhenværende SLA soldater var meget stygg,men de aller fleste kunne da reise hjem etter at de var "ferdigbehandlet". Etter at de kom hjem så blir de strengt overvåket, mange har "arbeidsforbud" og deres familier lever i frykt og den dypeste fattigdom.
Hizbolla med sine sivilkledde soldater kontrollerer samfunnene i sør, på mange måter er det en etnisk rensing som foregår da annerledes tenkende blir tvunget vekk og emigrering til fremmede land skjer i stor stil. Til syvende og sist så er det Syria og Iran som ligger bak og som bruker Libanon i sitt spill, Libanon er fullt av "nyttige idioter" som passer perfekt inn i dette spillet.

Date Posted: 11 september 2008 at 15:25
Originally posted by youna youna wrote:

Det enkleste middel på kort sikt hadde vel vært pistol, men i behandlingen av SLA så tok Hezbollah på seg silkehanskene isteden, dette gjorde de kun av strategiske årsaker. Behandlingen av forhenværende SLA soldater var meget stygg,men de aller fleste kunne da reise hjem etter at de var "ferdigbehandlet". Etter at de kom hjem så blir de strengt overvåket, mange har "arbeidsforbud" og deres familier lever i frykt og den dypeste fattigdom.
Hizbolla med sine sivilkledde soldater kontrollerer samfunnene i sør, på mange måter er det en etnisk rensing som foregår da annerledes tenkende blir tvunget vekk og emigrering til fremmede land skjer i stor stil. Til syvende og sist så er det Syria og Iran som ligger bak og som bruker Libanon i sitt spill, Libanon er fullt av "nyttige idioter" som passer perfekt inn i dette spillet.
Dette er ikke den oppfattningen jeg har etter å ha snakket med endel folk i området (sivile og ymse militære). Jeg er mer av den oppfatting av at Hezbollah ikke ønsket å lage mer "fuzz" enn nødvendig, og at man tok hensyn til den absurde situasjonen man var i under Israelsk okkupasjon. Det var jo gjerne slik at mange var "en uke i SLA", "en uke i Leb Army" og "en uke Hezbollah sympatisør" - for å sette det litt på spissen. Støtten disse "quislingene" hadde til Israel stakk vel ikke så veldig dypt, og da Israel var ute for godt var det neppe mange som i realiteten var Israel-sympatisører.

Kanskje Terminator kan fortelle oss hvordan det er i tidligere Norbatts teig, hvor situasjonen var at mange var tvangsrekruttert til SLA, og hvor store deler av befolkningen er kristen (som jeg vil tro har størst problemer med å tilpasse seg den nye situasjonen som oppsto)

Jeg forstår for øvrig ikke helt ditt resonnement ovenfor youna:
"....men i behandlingen av SLA så tok Hezbollah på seg silkehanskene"...
..."Behandlingen av forhenværende SLA soldater var meget stygg"....

det er noe som skurrer her..
Hvor har du disse opplysningene fra? og hva mener du egentlig?

(rettet opp skriveleif)

-------------
مقاومة

Date Posted: 11 september 2008 at 16:33
I artikkelen lenger oppe står det følgende:

"About half have returned home (av de som dro til Israel) , encouraged by relatively light punishments and disenchanted with life in Israel. Jail terms are often less than a year for rank-and-file militiamen and revenge attacks have dwindled."

Dette stemmer jo dålig med at behandlingen de fikk var meget stygg.

-------------
مقاومة

Date Posted: 11 september 2008 at 17:20
Det jeg mente var: Hizbollah tok på de forhenværende SLA soldatene/sympatisørene med silkehansker kun av strategiske årsaker. De av SLA soldatene/sympatisørene som ble "satt inn" ble meget hardt behandlet og disse har blitt overvåket og trakassert i ettertid

Date Posted: 11 september 2008 at 18:04

Det jeg mente var: Hizbollah tok på de forhenværende SLA soldatene/sympatisørene med silkehansker kun av strategiske årsaker. De av SLA soldatene/sympatisørene som ble "satt inn" ble meget hardt behandlet og disse har blitt overvåket og trakassert i ettertid

Hvor har du dette fra youna? Er det noe du vet, eller gjetter du?

Du sier at SLA soldatene/sympatisørene ble meget hardt behandlet.
Behandlet hardt av hvem da? hvor og hvem mener du har "utsatt" disse for hard behandling, og hardt i forhold til hva?

De som ble dømt til symbolske fengselstraffer fikk sikkert ikke like gode soningsforhold som vinningsforbrytere og andre kriminelle får i Norge, men det skulle da f.. bare mangle at de ikke fikk ferieopphold på statens regning etter å ha vært landsforædere.

Det er sikkert noen (få?) tilfeller av SLA medlemmer som har fått gjennomgå, men etter hva jeg har blitt fortalt av "partene" i området så ble SLA soldater behandlet bemerkelsesverdig fint, både av Hezbollah og av rettsvesenet.

Det kan man ikke si om den behandlingen motstandsbevegelsen fikk av SLA/GSS/IDF i Khiam.

-------------
مقاومة

Date Posted: 11 september 2008 at 18:47

Til syvende og sist så er det Syria og Iran som ligger bak og som bruker Libanon i sitt spill, Libanon er fullt av "nyttige idioter" som passer perfekt inn i dette spillet.

For befolkningen i Sør Libanon handlet dette først og fremst om å kjempe mot okkupasjonsmakten, og ikke å støtte verken Syria eller Iran.

De som virkelig kan kalles "nyttige idioter" i denne sammenheng er medlemmer av SLA som ble brukt som "sandsekk" for IDF i over 20 år.

-------------
مقاومة

Date Posted: 11 september 2008 at 20:35
Jeg fastholder det jeg skrev om Hizbollah og deres behandling av SLA folk, jeg fastholder også at Hizbollah og deres lakeier har vert brukt og blir brukt i et spill regissert av Iran og Syria. Sannheten i våre hoder blir påvirket og farget av hvilke miljøer vi henter våre opplysninger fra, og vi har tydeligvis hentet våre opplysninger fra totalt forskjellige miljøer.
Hizbollah står på listen over terrororganisjasjoner og dette må vel bety at den som støtter Hizbollah også støtter terrorisme.

Posted By: Mengele Bocuse
Date Posted: 11 september 2008 at 21:47

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Når jeg leser innleggene virker det som om det har vært Hizbollah som har vært lovgivende,utøvende og dømmende makt. Riktignok vet jeg lite om vestre AO rett etter 2000, men utifra den kontakten jeg har hatt med lokalbefolkning har jeg ikke fått inntrykk av at Hizbollah sprang rundt i gatene og ropte korsfest,korsfest (kanskje med unntak av enkelte utpregede shia-byer).
Alle de libanesere jeg har snakket med om dette har referert til libanesisk rettsvesen. Som når vi i Norge snakker om "rettsoppgjøret" etter andre verdenskrig.
Så en eventuell behandling fra Hizbollahs side, med eller uten hansker av varierende fabrikat, er jo da med vestlige øyne sett på som utenomrettslige og uten forbindelse med ilagte fengselsstraffer. Regner forøvrig med at det også i libanesiske fengsler finnes hierarkier og æresrangstiger utifra årsaken til oppholdet. Så en røff behandling under soning kan nok være en kombinasjon av reaksjoner fra både innsatte og ansatte "patrioter", og ikke nødvendigvis direkte Hizbollahkontrollert.

Når du sier trakkasert i ettertid så bringer det frem minner. De er ikke så veldig gamle, fra det lille stedet i bygdenorge som jeg kommer fra. Jeg er veldig klar over hvilke mennesker i bygda som sympatiserte med tyskerne for over 60 år siden, og hvem etterkommerne deres er. For de blir passet på enda. Jeg vet mindre om de gode og "riktige" tingene gjennomsnittsbygdisene gjorde.

-------------
Fighting for peace is like f__king for virginity

Norbatt IX,X,XI Kpst/Stkp
Norbatt XVII    Tr 2/Kp A
Norbatt XVIII   Chebaa/Santr. Stkp
FMR XXI

Date Posted: 12 september 2008 at 01:50

Jeg fastholder det jeg skrev om Hizbollah og deres behandling av SLA folk...
Du må gjerne fastholde på dette, men spørsmålet er vel om dette er noe du tror eller har inntrykk av, eller om det medfører riktighet. I så fall hvor har du det fra, hvilke kilder?
At det "gikk for seg" den dagen Hezbollah valset over SLA og IDF trakk seg ut er det vel ingen tvil om.
Jeg betviler ikke at SLA soldater som "sto på post" den dagen fikk gjennomgå, men det er vel ikke det vi diskutterer her antar jeg?

..... jeg fastholder også at Hizbollah og deres lakeier har vert brukt og blir brukt i et spill regissert av Iran og Syria....

At Hezbollah blir brukt som en brikke i et større politisk spill er det ingen tvil om. Men det blir jo helt feil å si at motstandskampen mot Israelsk okkupasjon av Libanon er et spill regissert av Iran og Syria. Dersom du tror dette har du nok ikke snakket med spesielt mange "motstandsmenn" i Libanon. Og det gir du jo klart uttrykk for i din neste setning...

Hizbollah står på listen over terrororganisjasjoner og dette må vel bety at den som støtter Hizbollah også støtter terrorisme.
Hvilken liste er det du refererer til, og hvilke terroraksjoner er det du snakker om?

Hezbollah er et nasjonalistisk libanesisk parti, har en politisk og sosial agenda i Libanon, og det blir for enkelt å avfeie dette som en "terrororganisasjon".

I løpet av Hezbollahs over 20 år lange eksistens har den militære fløyen av Hezbollah (IR) utført en motstandskamp mot Israelsk okkupasjon av Sør Libanon. At der har vært brukt tildels tvilsomme metoder har det nok, men IDF overgår Hezbollah så det holder hva angår terrorangrep. Dette er statsterrorisme satt i system og utført av en regjeringshær!

Jeg må si jeg blir like forundret hver gang jeg leser (leste) at Hezbollah hadde utført en terroraksjon mot Israelske forsvarsstyrker i Libanon.
Eh.... hallo, en terroraksjon mot Israelske forsvarsstyrker i Libanon? Vi snakker om en motstandskamp mot en okkupasjonsstyrke i Libanon og ikke uprovosert terror mot sivile Israelere.

-------------
مقاومة

Posted By: herbernts
Date Posted: 12 september 2008 at 21:51
I 1978 var de  bare  grupper i Liibanon og falangister som som styrte  Libanon . Hvar i plo land der småunger hadde  granater ii belte sitt. Jeg er litt grønn hva som har skjedd i etter tid.   Når jeg hadde tjeneste var de så mangen forskjellige grupper. Vi hadde god dialog med di fleste.  En gruppe kunne si att nå har vi drept sjefen vår. Jeg kan ikke tilknytte disse gruppene til PLO. I 1978 . Der var så mangen grupper der att jeg ikke kan  bevise att PLO  hadde innvirkning. Har skrevet i tidligere innlegg om di som var innblandet i 1978 . Håper  ikke og få ett skudd i hodet. Bader meinoff , Kinerserene .russland.. Har selv vært med på og funnet  våpenlager fra di. Lagerene ble sprengt            i                                 i                                                                                                                                       gr

Date Posted: 12 september 2008 at 23:42
Du har helt rett herbernts! det var et stort antall av forskjellige grupperinger. Stort sett var det to hovedgrupperinger som sloss mot hverandre, på den ene siden Israel og falangistene , på den andre siden var det palestinsk gerilja som PLO, PFLP og andre ekstreme grupperinger.
De palestinske grupperingene som stod i Sør terroriserte sivilbefolkningen og stod bak massakrer på kristne og drusere. Disse gruppene hadde ledere fra b,l,a Irak, Syria og Russland ,og terrorister fra Baader Meinhof og Brigade Rosso og IRA fikk noe av sin utdanning i disse gruppene. De palestinske grupperingene sloss ofte innbyrdes og drepte hverandre når de var uenige.

Date Posted: 13 september 2008 at 09:30

Jeg fastholder det jeg skrev om Hizbollah og deres behandling av SLA folk
Jeg venter fortsatt svar på hvor du har dette fra youna, om det er løse påstander/propaganda eller om du har en kilde som kan dokumentere dette.

Jeg stilte deg også et spørsmål tidligere om hvilken terrorliste du refererer til og hvilke terroraksjoner du mener Hezbollah har utført.
Fint om du kan svare på /  utdype dette litt. Og fint om du da kan referere til terroraksjoner de har utført og ikke aksjoner de har blitt beskyldt av USA/Israel for å ha utført.

Du skrev i en annen tråd her:
"Du skal ikke tro alt som du hører, og du skal ikke tro alt som du ser".

mil8

-------------
مقاومة

Posted By: lilje
Date Posted: 13 september 2008 at 09:36

Du har helt rett herbernts! det var et stort antall av forskjellige grupperinger. Stort sett var det to hovedgrupperinger som sloss mot hverandre, på den ene siden Israel og falangistene , på den andre siden var det palestinsk gerilja som PLO, PFLP og andre ekstreme grupperinger.
De palestinske grupperingene som stod i Sør terroriserte sivilbefolkningen og stod bak massakrer på kristne og drusere. Disse gruppene hadde ledere fra b,l,a Irak, Syria og Russland ,og terrorister fra Baader Meinhof og Brigade Rosso og IRA fikk noe av sin utdanning i disse gruppene. De palestinske grupperingene sloss ofte innbyrdes og drepte hverandre når de var uenige.

Og året før vi dro nedover hadde vi jo en nordmann som var i Libanon for å bli opplært i terrorisme, den nåværende førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo Lars Gule. Ole Paus skrev det følgende stevet:

Et stev om herr Lars Gule, Larvik
-----------------------------------------

Lars Gule, han reiste på studiekortet sitt
ned til Beirut.
Så ble han arrestert med flere kilo dynamitt
nedi Beirut.
Gud vet hva han sa
da politimannen ba
om en forklaring på hvor han hadde dynamitten fra
nedi Beirut.

Lars Gule, han var visst en blåøyd idealist
nedi Beirut.
Han skrev til sine venner at han syntes det var trist
nedi Beirut.
Han var nok litt vill
men i bunn og grunn var'n snill
så Gud vet hva han ville bruke dynamitten til
nedi Beirut.

Jo, dynamitten skulle til Jerusalem
ifra Beirut.
Lars Gule skulle bringe dynamitten frem
ifra Beirut.
Alt det triste han fikk se
ville han gjøre noe med
og det greieste var å sprenge dritten langt av sted
ifra Beirut.

Så gikk det som vi alle kjenner til
nedi Beirut.
Nå er'n arrestert og angrer som en vill
nedi Beirut.
Og min sang er ikke lang
og moralen i min sang
er at røde Gule bør bli holdt i Larvik neste gang
han vil til Beirut. sann!

Date Posted: 13 september 2008 at 11:27

Dette forumet blir lest av mange og opplysninger som kommer fram her kan bli brukt imot noen. Situasjonen for svært mange Libanesere er vanskelig nok som den er uten at jeg oppgir mine kilder åpent her på forumet, jeg håper at Moqawama respekterer dette.
Hizbollah er en terrororganisasjon og det beviser de gang på gang gjennom sine handlinger i sitt vertsland.

Date Posted: 13 september 2008 at 17:06

Dette forumet blir lest av mange og opplysninger som kommer fram her kan bli brukt imot noen. Situasjonen for svært mange Libanesere er vanskelig nok som den er uten at jeg oppgir mine kilder åpent her på forumet, jeg håper at Moqawama respekterer dette.
Jeg respekterer at du ikke går ut med navn på dine kilder, men dine påstander synes jeg er drøy uten at du kan dokumentere dem nærmere.

Hizbollah er en terrororganisasjon og det beviser de gang på gang gjennom sine handlinger i sitt vertsland.

Dette er din udokumenterte påstand.

-------------
مقاومة

Posted By: olaspa
Date Posted: 13 september 2008 at 18:33
Originally posted by lilje lilje wrote:

Og året før vi dro nedover hadde vi jo en nordmann som var i Libanon for å bli opplært i terrorisme, den nåværende førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo Lars Gule.

... og var i -00 til -05 generalsekretær i Human-etisk forbund der det står i formålsparagrafen; " Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet. (klipp) Humanismen setter mennesket i sentrum. Humanismen har som mål å fremme selvstendighet, frihet og ansvar, og å gi alle mennesker mulighet til å utvikle dette. "
 Vil anta at ansettelsesintervjuet hadde bittelitte prodding i hans tanker om fortiden jamilsmil

Graver en litt i forhistorien til mange, så ser en littavhvert. Skulle nesten tro at en blir litt fornuftigere med årene - for egen del lever jeg i håpetmil18

-------------
Mvh Ola Spakmo på 98243505

Date Posted: 13 september 2008 at 19:11
Jeg holdt nesten på å melde meg ut av Human-Etisk Forbund (der jeg har vært medlem siden 1974) da Lars Gule ble generalsekretær. Han var 22 år gammel da han forsøkte å smugle sprengstoff fra Libanon til Israel for å sprenge en bombe der, såpass gammel at han burde ha forstått bedre!

Date Posted: 14 september 2008 at 13:50

Det ble jo reist en statue av Haddad i Marjayoun.Hvilken skjebne fikk den.Endte den på samme måte som Hussein statuen i Bagdad,eller står den til dags dato.mil18

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 14 september 2008 at 13:59

Det ble jo reist en statue av Haddad i Marjayoun.Hvilken skjebne fikk den.Endte den på samme måte som Hussein statuen i Bagdad,eller står den til dags dato.mil18
Jepp, den fikk samme skjebne som Hussein statuen.

-------------
مقاومة

Date Posted: 14 september 2008 at 14:33
Originally posted by Moqawama Moqawama wrote:

mil12Det var da en forferdlig måte å behandle et historisk minnemerke på.Stakkars mann,selveste grunnleggeren av staten Sør-Libanon,også mitt i sin egen hovedstad.mil11

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 14 september 2008 at 14:55
Major Haddad hadde jo majorsgrad ifra den libanesiske armeen fra før borgerkrigen,men lurer på hvor fikk general Lahad sin generalsgrad ifra.mil15

-------------
Evig eies kun det tapte.

Posted By: tor
Date Posted: 14 september 2008 at 19:02

Major Haddad hadde jo majorsgrad ifra den libanesiske armeen fra før borgerkrigen,men lurer på hvor fikk general Lahad sin generalsgrad ifra.mil15

Om jeg ikke husker helt feil så var vel Lahad General i Leb Army og var gått av med pensjonen, men pensjonist tiden ble kort og han ble sjef for SLA.

Han flyttet vel til Israel.

-------------
Mvh tor

UNIFIL Norbatt XXIII og XXXII
UNPROFOR Norlog 2 og 3
IFOR 1

Posted By: Mengele Bocuse
Date Posted: 14 september 2008 at 20:05
Originally posted by tor tor wrote:

Om jeg ikke husker helt feil så var vel Lahad General i Leb Army og var gått av med pensjonen, men pensjonist tiden ble kort og han ble sjef for SLA.

Han flyttet vel til Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antoine_Lahad - http://en.wikipedia.org/wiki/Antoine_Lahad

-------------
Fighting for peace is like f__king for virginity

Norbatt IX,X,XI Kpst/Stkp
Norbatt XVII    Tr 2/Kp A
Norbatt XVIII   Chebaa/Santr. Stkp
FMR XXI

Date Posted: 15 september 2008 at 07:43
Det intressante med det på wikipedia var jo at en tidligere president i Libanon Camille Chamoun ba Lahad ta kontroll over en renegat gruppe som Sla.Det tyder jo på at  Falangistene i nord og Sla,Israel hadde en hvis form for samarbeide.Iallefall på den tiden.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 15 september 2008 at 09:28
Den gang da "SLA" ble dannet holdt Palestinerne på å ta kvelertak på staten Libanon, i dag er det Hizbollah som gjør akkurat det samme som det palestinerne prøvde på.
Historien gjentar seg ofte i Libanon, og det er stort sett de samme kreftene som er innblandet. Sterke krefter og interesser "pusher" partene slik at konflikten i Midtøsten holdes på kokepunktet, og i denne spillet betyr mennesker ingenting

Date Posted: 15 september 2008 at 13:18

Den gang da "SLA" ble dannet holdt Palestinerne på å ta kvelertak på staten Libanon, i dag er det Hizbollah som gjør akkurat det samme som det palestinerne prøvde på.
Historien gjentar seg ofte i Libanon, og det er stort sett de samme kreftene som er innblandet. Sterke krefter og interesser "pusher" partene slik at konflikten i Midtøsten holdes på kokepunktet, og i denne spillet betyr mennesker ingenting

Dette var da en usedvanlig skjev og enkel fremstilling youna. Du kommer som vanlig med halvsanne og udokumenterte påstander om hva Hezbollah gjør og ikke gjør.

Du sier at "i dag er det Hizbollah som gjør akkurat det samme som det palestinerne prøvde på".

Fint om du da kan opplyse oss andre litt om hva denne planen til Hezbollah går ut på, siden du mener de er i samme ærend som Palestinerne var?

Hvor er Israels rolle oppi dette da? de har kanskje ikke hatt noen betydning for Libanons situasjon de siste 30 år? siden du sier at det er stort sett de samme krefter som er innblandet?

Israel har i alle år vært ute etter Libanons vannressurser og fruktbare landområder og det er sprøyt fra ende til annen at SLA ble støttet av Israel som en generøs hjelp til Libaneserne mot Palestinerne eller Hezbollah.
Sannheten er at Israel har utnyttet situasjonen på det groveste ved å ta sivilbefolkningen og SLA som "gissler", ene og alene for egen vinnings skyld.

Motivene for dette har jeg skrevet om en rekke ganger tidligere i andre tråder så det tror jeg ikke vi trenger å "ødelegge" denne tråden med, men jeg kan jo kort nevne et sitat fra Moshe Dayan ang. opprettelsen/støtten til SLA:

"... the only thing that's necessary is to find an Lebanese officer, even just a Major. We should either win his heart or buy him with money, to make him agree to declare himself the savour of the Maronite population. Then the Israeli army will enter Lebanon, will occupy the necessary territory, and will create a Christian regime which will ally itself with Israel. The territory from the Litani southward will be totally annexed to Israel and everything will be all right"

Jeg venter også på en forklaring på hvorfor du bevist sprer løgner og usannheter om hva som skjedde med SLA soldater som overga seg til myndighetene når sikkerhetssonen kollapset.

Du kommer ikke langt med slikt når du ikke har et fnugg av bevis / dokumentasjon på den propagandaen du forsøker å spre.

Du må da kunne klare å vise til noe dokumentasjon på dette uten å oppgi navnet på kilden (e) dine.?

-------------
مقاومة

Date Posted: 15 september 2008 at 14:34

...Sannheten er at Israel har utnyttet situasjonen på det groveste ved å ta sivilbefolkningen og SLA som "gisler", ene og alene for egen vinnings skyld.

Motivene for dette har jeg skrevet om en rekke ganger tidligere i andre tråder så det tror jeg ikke vi trenger å "ødelegge" denne tråden med.... 

På oppfordring (PM) fra King Arac poster jeg det jeg har skrevet tidligere om motivene for Israels årelange okkupasjon av Sør Libanon, og hvordan SLA har latt seg bruke som "sandsekk" i dette skitne spillet mot egne landsmenn.

Skulle gjerne linket direkte til innlegget i steden for å poste hele, men det ser ikke ut til at link direkte til et innlegg fungerer?:
Referanse: http://www.norvetnet.no/forum/forum_posts.asp?TID=1263&PN=&TPN=141#13835 - http://www.norvetnet.no/forum/forum_posts.asp?TID=1263&PN=&TPN=141#13835

Jeg tror imidlertid det er flere årsaker til at Israel hadde/har interesser av å okkupere deler av Libanon. Den mest velkjente årsaken kjenner vel alle til, å stanse PLOs aktivitet mot Israel fra libanesisk territorium (operasjon Litani -78 og operasjon Peace for Galilea - 82).

Det er riktig som Lilje påpeker at sionister har uttalt seg om sine planer for Libanon helt siden tidlig på 1900-tallet. Det Lilje ikke sier noe om er at disse uttalelsene faktisk fortsatte også etter FNs delingsplan. Sionistenes plan var ingen hemmelighet og det ble en rekke ganger uttalt at de landområdene Israel ble tildelt bare var midlertidig, Israel skulle ekspandere nord, sør, øst og vest.

Sionistene så tidlig at bl. annet tilgang på vann fra Genesaretsjøen, Golan, Jordanelven og Litani var svært viktig for Israel. Allerede før FNs delingsplan uttalte Ben Gurion at Israels grense i nord skulle gå ved Litani. Hans ønske var å fordrive libaneserne nordover og å danne en kristen stat med grense ved Litani i sør.

Sionistenes plan var bl. annet å lede vann fra Litani ned til en kunstig innsjø for deretter å pumpe vannet videre ned til Negev ørkenen.

Like etter FNs delingsplan okkuperte også Israel 15 sørlibanesiske byer. Grensen mellom Israel/Palestina og Libanon var uklar, Libanons forsvar var ingen direkte trussel og de kristne i Sør-Libanon var svært Israel vennlig, så dette var nok en forholdsvis enkel erobring for Israel (som da allerede hadde okkupert Palestina i nord). I 1949 ga imidlertid Israel fra seg dette område igjen etter forhandlinger med Syria.

På ’50 tallet ble Israels plan for Libanon nok en gang kommentert av Israelske ledere. Bl. annet utalte Moshe Dayan følgende:

"... the only thing that's necessary is to find an Lebanese officer, even just a Major. We should either win his heart or buy him with money, to make him agree to declare himself the savour of the Maronite population. Then the Israeli army will enter Lebanon, will occupy the necessary territory, and will create a Christian regime which will ally itself with Israel. The territory from the Litani southward will be totally annexed to Israel and everything will be all right"

I 1976 åpnet Israel grenseovergangen "The good fence" (Metulla) for "å yte humanitær hjelp" til de sivile i Sør Libanon (som de kalte det den gang). Det Israel i realiteten gjorde den gang var å gjennomføre nøyaktig det Moshe Dayan hadde uttalt. (SLA, Haddad). Når Lilje hevder at Israels planer for Libanon kun var noe som hørte sionistene fra ’30 tallet til tror jeg i beste fall han har ”glemt” mye av hva som faktisk har skjedd etter ’30 tallet.

Hva som er Israels egentlige intensjoner med å okkupere Sør Libanon blir selvfølgelig spekulasjoner, men at Israel har et stort ønske om mer territorium og ikke minst vannressurser er det vel liten tvil om. Etter Israels ”ekspansjon” i ’67 kontrollerer de nå det meste av vannresursene i området. En tilbaketrekning fra Golan for eksempel vil derfor være helt umulig for Israel med mindre de blir gitt garantier fra Syria om tilgang på vannressurser. (Vannresursene fra Golan utgjør i dag store deler av Israels totale forbruk.)

Som vi vet er Libanon svært rikt på vann i forhold til de fleste andre land i Midtøsten. Som nevnt tidligere hadde sionistene planene klare for å lede vann fra Litani ned til Israel. Disse planene gikk ut på å lage en kunstig innsjø (Khardala Dam) ved Khardala broen og lede 400 millioner m3 årlig gjennom en underjordisk tunnel til Israel.

I 2000 (i forbindelse med IDFs uttrekking) krevde den Libanesiske regjering at Israel koblet fra og fjernet alle vannledninger som førte ut av Libanon. Regjeringen forlangte også at FN undersøkte hvorfor den sørlige del av Hasbanielven ble tørrlagt. Unifil dokumenterte sammen med Libanesiske myndigheter at Israel hadde lagt ut vannledninger som pumpet vann inn i ”Israel” (Cheeba Farms). (aha… kanskje ikke helt uten grunn at Israel ønsker å beholde denne ”ubetydelige” flekken med landområde).
Israel på sin side derimot truet og fortsetter å true Libanon med full krig dersom de leder mer vann fra Hasbani og Wazzani inn til nærliggende landsbyer. (!) Israel har ved flere anledninger truet med å angripe arbeidere som bygger ut vannledninger til disse landsbyene.

Libanon tar i dag 7 millioner m3 vann fra disse elvene, noe som ligger langt under det tillatte i.h.h. til loven for bruk av internasjonale vannresurser. Hva angår Litani så er dette en nasjonal vannressurs og ikke internasjonal, her har Israel ingen rettigheter.

For Israels del har nok sikkerhet vært en av årsakene til at de gikk inn i Sør Libanon. Det jeg imidlertid ikke kan forstå er hvorfor de ikke trakk ut etter 1982 dersom sikkerhet var det eneste de ønsket å oppnå med invasjonen/okkupasjonen av Libanon. Etter 1982 var ikke PLO lenger en reel trussel, Hezbollah eksisterte knapt og utgjorde kun en trussel for IDF inne på Libanesisk territorium. At der var borgerkrig i landet og at Syria var involvert kan jeg ikke se utgjorde noen direkte trussel mot Israelsk territorium. Etter 1990 ble de fleste militser oppløst, de som var igjen konsentrerte sine angrep mot IDF styrker inne i Libanon. Hezbollahs katyusha-avfyringer var kun et svar på Israelsk bombing i Libanon, og så vidt meg bekjent var ingen av disse avfyringene utført uprovosert. Disse Katyusha-angrepene drepte for øvrig ni (9) sivile i perioden 1982 – 2000, og kan vel neppe være årsaken til Israels 18 (22) år lange okkupasjon.

Igjen, at sikkerhet for Israel har vært en del av bildet, helt sikkert. Men at vann og land også er det – utvilsomt!

-------------
مقاومة

Date Posted: 15 september 2008 at 16:28
Løgner og løgner fru Blom! I alle konflikter er det ofte løgnen som blir sannheten. Jeg skjønner etterhvert at Moqawama forsvarer sine forbilder med stor glød, men jeg vil uavhengig av hva Moqawama måtte mene, også heretter skrive om hvordan konflikten i Libanon oppfattes av meg og mine kontakter i Libanon.

Date Posted: 15 september 2008 at 23:26

Jeg skjønner etterhvert at Moqawama forsvarer sine forbilder med stor glød, men jeg vil uavhengig av hva Moqawama måtte mene, også heretter skrive om hvordan konflikten i Libanon oppfattes av meg og mine kontakter i Libanon.
Man kan vel ha forståelse for motstandskampen i Libanon uten at disse gutta er mine forbilder!? Er det virkelig på dette nivået du ønsker å debattere?

Du må gjerne skrive om hvordan du og dine kontakter opplever konflikten men da får jeg håpe du holder deg til fakta og ikke sprer om deg med løgnaktig propaganda.

Jeg venter fortsatt på din dokumentasjon ang. dine påstander om hvordan SLA ble behandlet etter at de overga seg.

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 12:04
Regner med at major Haddad hadde familie i Marjayoun.Hvordan gikk det med dem,bor de der fremdeles,får de være i fred eller har de flyktet til Israel.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Posted By: KATAEB
Date Posted: 16 september 2008 at 12:16
Man kan ha forståelse for motstandskampen i Libanon, men det er mye som tyder på at ”disse gutta” er dine forbilder i Libanon.
En bør imidlertid være våken nok til å innse at det foregår, og har foregått ulike motstandskamper i Libanon.
Moqawama driver sin motstandskamp til vinning for sine egne som i stor grad er hjernevaskede shiamuslimer, og i de fleste tilfeller nesten analfabeter. Lederen er i rake motsetning en meget intelligent manipulator, med mange likhetstrekk til Adolf Hitler. Kombinasjonen av en slik manipulator og en så stor ulitterær menighet utgjør en sjokkerende massesuggesjon. Tilhengerne assosierer lederen som bruker svart turban (ikke hvit) nærmest direkte med profeten, de tar alt han sier religiøst uten å være undersøkende til noe. Det medfører at han lett samler 200000 analfabetiske menn mellom 10 og 100 år til indoktrinering i f.eks Bint Jebeil i løpet av noen timer.

Riktignok vil Moqawama lederen hevde at han driver en rettferdig kamp for alle libanesere, noe som selvfølgelig er ”løgn og forbannet dikt”.

Hva dokumentasjon angår, ser jeg heller ikke at forumets Moqawama fremlegger pålitelig dokumentasjon på noe av det han bidrar med i forumet.

Det er helt innlysende at Moqawama bedriver terror, både fysisk, og ikke minst psykisk. I hver eneste tale lederen har, bruker han trusler om død og fordervelse i håp om å paralysere opposisjonen.

Dersom SLA og falangistene ikke hadde vært tilstede i Sør Libanon ville helt sikkert den delen av den kristne befolkningen som ikke hadde blitt tatt av dage, blitt fordrevet fra den landsdelen for lenge siden. Bare det er grunn god nok til at de holdt stand. Glem heller ikke at mange shiamuslimer deltok i SLA,uten at de ble tvunget inn i tjenesten. De prostituerte både seg selv og profeten for USD 400/mnd.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 16 september 2008 at 12:43
Originally posted by KATAEB KATAEB wrote:

Hva dokumentasjon angĺr, ser jeg heller ikke at forumets Moqawama fremlegger pĺlitelig dokumentasjon pĺ noe av det han bidrar med i forumet.

KATAEB, hvilken dokumentasjon er det du savner evt. mener er upålitelig?

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 13:21

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 16 september 2008 at 13:43
Oi.... noen av de liv(lige) og lyst(ige) bildene dine ble borte....

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 13:46
milsmilFor alle i forumet som ikke vet hva Kataeb er for noe kan muligens dette være av innteresse.http://www.falangist.com/kataeb1.htm

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 16 september 2008 at 13:56
http://en.wikipedia.org/wiki/Kataeb - De som er mindre hjernevasket og mer opplyste kan se her.

http://www.lebanese-forces.org/ - Og her

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 16 september 2008 at 14:05
hm.... det var noe kjent med den logoen til "Christian Falangist Party of America ", har det på tunga men kommer ikke helt på det i farten.....

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 14:12
Jeg ser forsøket på en American Eagle og korset som signaliserer kristent livssyn midt i.
Men, man kan jo så klart la fantasien ta overhånd og velge å ikke forholde seg til å diskutere "fakta".

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 16 september 2008 at 14:18
Ja, ja.... det er kanskje ikke så rart at falangistene tar i bruk en slik logo, de har jo mye til felles med våre tapre http://frontkjemper.com/" rel="nofollow - frontkjempere her på berget....

Her er et av resultatene...........

Skulle noen vćre interessert i historien finner de den her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabra_and_Shatila_massacre" rel="nofollow - http://en.wikipedia.org/wiki/Sabra_and_Shatila_massacre

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 16:28
Det kan fortelles mange skrekkelige historier og vises mange skrekkelige bilder fra krig. Det kan hende moqawama beveger seg bort fra temaet som er "Sla/Hizbollah". Kan det være at avsporingen er bevist for å få fokus bort fra Hizbollah som terror organisasjon?

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 16 september 2008 at 17:38
Libanons (eldre og) nyere historie er svært komplisert, og den er først og fremst bestemt av folk som har ønsket å fremme sin (lille) gruppes interesse på bekostning av andre grupper, det har vært svært få som har gjort noen innsats for et libanesisk fellesskap bestående av både maronitter, andre kristne, shiaer, sunnier og drusere (Fuad Chehab er vel en av de få som virkelig har stått fram som en samlende person over hele spekteret, på venstresiden gjorde kanskje også Kamal Jumblatt et forsøk på det, men han var jo først og fremst drusernes leder). Hver part ser saken ensidig fra sitt ståsted, og går gjerne mot det ekstreme.

Vår venn Moqawama er tydeligvis en av dem som ser saken helt og holdent fra Hizb-Allahs (Guds partis) og dets militære gren Am-Moqawama al-Islamiyas (islamsk motstands) side. At veksten og populariteten deres (og nedsablingen av f.eks. Amal) skyldtes enorm økonomisk støtte fra ayatollaene i Iran (til dels via Syria) som gjorde det mulig for dem å lønne folk bra og bygge opp både en sterk militær gren og et sosialt apparat, glatter han over, også at målet er et land styrt av ayatollaer i henhold til Sharia slik den blir tolket av shia-ayatollaene (selv om Nasrallah har forsøkt å skjule det), dvs. i henhold til Velayat Faqih (se http://en.wikipedia.org/wiki/Guardianship_of_the_Islamic_Jurists - her (lenke) ). Den svært tette forbindelsen det er (og alltid har vært) mellom shiaene i Sør-Libanon og Iran (og Irak) hører vi lite om. As-Sadr familien (Moqtada etc.) kommer jo fra Sør-Libanon, og den beste leder shiaene har hatt var jo fra denne familien, han gikk i en ganske annen retning enn Hizb.

Folk i Sør-Libanon burde heller se litt nærmere på hva Musa as-Sadr sto for, inntil Gaddafi myrdet ham (i samarbeid med Syria???).

Date Posted: 16 september 2008 at 19:00

Det kan fortelles mange skrekkelige historier og vises mange skrekkelige bilder fra krig. Det kan hende moqawama beveger seg bort fra temaet som er "Sla/Hizbollah". Kan det være at avsporingen er bevist for å få fokus bort fra Hizbollah som terror organisasjon?

Jeg beveger meg på ingen måte bort fra temaet SLA/Hezbollah.

Du skrev lenger oppe, sitat:
"Dersom SLA og falangistene ikke hadde vært tilstede i Sør Libanon ville helt sikkert den delen av den kristne befolkningen som ikke hadde blitt tatt av dage, blitt fordrevet fra den landsdelen for lenge siden. Bare det er grunn god nok til at de holdt stand."

Jeg har kun her lagt frem litt dokumentasjon på hva SLA/Falangistene er/var og hva de har stått for i denne konflikten.

Det som har vært totalt fraværende i denne debatten er deres dokumentasjon på hvilke terrorhandlinger Hezbollah har stått for som jeg har etterlyst en rekke ganger.

Savner også dokumentasjon på hvilke grusomheter dere mener tidligere SLA har vært utsatt for etter de overga seg.

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 21:22
Dette ligger vel litt utenom emnet i denne tråden, men,ser at Moqawama drar frem det stygge bildet fra Sabra/Shatilla der 328 personer ble massakrert. Dette bildet har i alle år blitt brukt for å bevise hvor forferdelig muslimene blir behandlet i Libanon ,og for å rettferdiggjøre den muslimske motstandskampen.
Hevnen står sterkt i Libanon, og det er mye som taler for at massakrene i Sabra/Shatilla var en hevnakt for massakrer på kristne sivile på steder som: Naameh, Damour, Chekka og Ashrafieh. At disse drapene på kristne var utført av Palestinere og andre radikale muslimer er hevet over enhver tvil.      

Date Posted: 16 september 2008 at 21:23

Vår venn Moqawama er tydeligvis en av dem som ser saken helt og holdent fra Hizb-Allahs (Guds partis) og dets militære gren Am-Moqawama al-Islamiyas (islamsk motstands) side.
Lilje, jeg ser på ingen måte saken helt og holdent fra Hezbollahs side.
Det jeg ikke forstår i denne debatten er at dere istedet for å komme med fakta / dokumentasjon, så henger dere hele tiden dere opp i og lirer fra dere en masse sprøyt om hva jeg mener eller ikke mener. Kan dere ikke komme med litt fakta på bordet dersom dere har så mye dokumentasjon på Hezbollahs terror og evt. trakasering av tidligere SLA medlemmer?

Det jeg har påpekt er at Hezbollah har vært den eneste reelle motstand til Israels krigføring i Libanon som kostet titusenvis av menneskeliv. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er mulig å vri det dit hen at motstand mot en Israelsk okkupasjon oppfattes som å støtte terrorisme!?
SLA har vært Israels sandsekk i denne konflikten og har tatt mye av støyten fra motstandsbevegelsen, og det jeg har påpekt er at SLA fikk svært milde straffer etter at de overga seg / ble tatt, da IDF trakk ut.

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 22:00

.....ser at Moqawama drar frem det stygge bildet fra Sabra/Shatilla der 328 personer ble massakrert. Dette bildet har i alle år blitt brukt for å bevise hvor forferdelig muslimene blir behandlet i Libanon ,og for å rettferdiggjøre den muslimske motstandskampen.

Dette er sprøyt youna, og jeg ser at du nok en gang er ute med din propagandakampanje.

For det første har det ingenting med libanesiske muslimer å gjøre og for det andre så har det ingen verdens ting med Hezbollahs motstandskamp mot Israelsk okkupasjon å gjøre.

Massakren i Sabra og Shatila ble utført av Lebanese Forces / Falangistene og pågikk i nesten 2 døgn uten at noen grep inn. Det ble massakrert mellom 700 - 3500 sivile ubevæpnede  palestinere. Israelsk etteretning oppererer med 700 - 800 drepte.

-------------
مقاومة

Date Posted: 16 september 2008 at 22:01

Det ble jo reist en statue av Haddad i Marjayoun.Hvilken skjebne fikk den.Endte den på samme måte som Hussein statuen i Bagdad,eller står den til dags dato.

BBC-reportasje fra 2000 er http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/761817.stm - her (lenke).

Date Posted: 16 september 2008 at 22:14

BBC-reportasje fra 2000 er http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/761817.stm - her (lenke).
Interessant reportasje det Lilje. Intet nytt under solen men den sier vel mye av det jeg har påpekt i denne tråden?

"Hundreds of other SLA fighters turned themselves over to the Lebanese authorities. They now face trial for their collaboration with the Israelis.

Analysts expect many will be pardoned - in particular the footsoldiers, many of whom have surrendered their arms as the end of the occupation loomed. "

"The 2,500-strong force has always been left to do the dirtiest work for Israel. Most notoriously, they were in nominal charge of al-Khiam prison south of Marjayoun. "

"Often the detainees were held merely as hostages, because they had relatives in Hezbollah, or because they refused to collaborate with Israel. "

"The SLA's actions have included the shelling of Lebanese civilian centres and even aggressions against United Nations peacekeepers"

"It is significant, however, that the Christian-dominated areas in the eastern sector of the occupied zone have been much slower to surrender. "

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 08:39
"...de har jo mye til felles med våre tapre frontkjempere her på berget...."

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 08:47

Dette er sprøyt youna, og jeg ser at du nok en gang er ute med din propagandakampanje.

Massakren i Sabra og Shatila ble utført av Lebanese Forces / Falangistene og pågikk i nesten 2 døgn uten at noen grep inn. Det ble massakrert mellom 700 - 3500 sivile ubevæpnede  palestinere. Israelsk etteretning oppererer med 700 - 800 drepte.

Kan du dokumentere dette?

Hvem er det så som opererer med 3500 drepte?

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 09:16

Kan du dokumentere dette?

Hvem er det så som opererer med 3500 drepte?
Jeg vil tro at "falangisten" finner det som skulle være nødvendig av dokumentasjon i denne saken bl.annet her:
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/kahan.html - http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/kahan.html

Ang. antall drepte så varierer tallene mye.
Palestinerne selv estimerer ca. 3500. Div. journalister opererer med 1500 - 2000 drepte, Israelsk etteretning sier 7-800. Libanesisk røde kors opererer med ca. 800 drept eller savnet.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 09:19

Det jeg har påpekt er at Hezbollah har vært den eneste reelle motstand til Israels krigføring i Libanon som kostet titusenvis av menneskeliv. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er mulig å vri det dit hen at motstand mot en Israelsk okkupasjon oppfattes som å støtte terrorisme!?
SLA har vært Israels sandsekk i denne konflikten og har tatt mye av støyten fra motstandsbevegelsen, og det jeg har påpekt er at SLA fikk svært milde straffer etter at de overga seg / ble tatt, da IDF trakk ut.

Tydeligvis litt problemer med fatteevnen og virkelighetsoppfatningen.

Det er så klart helt riktig at Hezbollah har vært en reel motstand til Israel i Libanon. Det du hele tiden utelukker er at Hezbollah ikke kunne eksistert uten ekteskapet med Iran og Syria. Syria har da vitterlig terrorisert, okkupert, plyndret, ranet og drept i Libanon til de grader. I beste fall terroriserte de absolutt alle som ikke føyde seg inn i rekkene, og i verste fall tok de livet av slektninger. De kneblet det mest fundamentale i et fritt samfunn: nemlig presse og ytringsfriheten. De sørget for at flere sider i skolens lærebøker i historie ble revet ut før de ble utlevert til elevene osv...

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 09:24

:
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/kahan.html - http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/kahan.html

Ang. antall drepte så varierer tallene mye.
Palestinerne selv estimerer ca. 3500. Div. journalister opererer med 1500 - 2000 drepte, Israelsk etteretning sier 7-800. Libanesisk røde kors opererer med ca. 800 drept eller savnet.

Dette er referanse til et nettsted, og langt i fra dokumentasjon på noe som helst. Eller er det terminologien som svikter?

Hvilket tall velger vi å bruke? Det fra Røde Kors, eller det fra Palestinerne selv?

I tidligere innlegg hevder du at: ”Det ble massakrert mellom 700 - 3500 sivile ubevæpnede  palestinere.” Det er ikke helt i tråd med at du nå forteller at: ” Libanesisk røde kors opererer med ca. 800 drept eller savnet”

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 09:28

Det du hele tiden utelukker er at Hezbollah ikke kunne eksistert uten ekteskapet med Iran og Syria.
Hvor har jeg utelukket dette? At Hezbollah mottar støtte fra Iran og Syria er ingen hemmelighet, på lik linje med at Israel mottar støtte og ikke kunne eksistert uten denne støtten fra USA.

Det jeg påpeker er at Hezbollah har vært en motstandsbevegelse i Libanon, uten at jeg har komentert Iran eller Syrias rolle i dette i noen nevneverdig grad.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 09:33

Det jeg påpeker er at Hezbollah har vært en motstandsbevegelse i Libanon, uten at jeg har komentert Iran eller Syrias rolle i dette i noen nevneverdig grad.

Historiene dine ville kanskje fremstå mer troverdige dersom du i samme slengen erkjente at Hezbollah sin mentor okkuperte og terroriserte i mye større grad enn det Israel gjorde via SLA.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 09:38
Moqawama,

Hvem tror du stod bak disse masakrene og flerfoldige andre?
Naameh, Damour, Chekka og Ashrafieh....

Eller, har du ingen formening om det?

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 09:39

Dette er referanse til et nettsted, og langt i fra dokumentasjon på noe som helst.

Dette er reporten til Khan komisjonen som ble lagt frem etter at ca. en halv millioner Israelere forlangte hodet til Sharon på et fat.

Det er altså en raport fra Israelske myndigheter. Hvilken dokumentasjon er det du savner?

Hvilket tall velger vi å bruke? Det fra Røde Kors, eller det fra Palestinerne selv?
Jeg har ikke sagt noe som helst om hvilke tall som skal brukes. Du etterlyste et svar på hvem som opererte med 3500 drepte, noe jeg ga deg.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 09:43

Moqawama,

Vel, jeg blir svært overasket om du finner noe som tilsier at Hezbollah var innblandet. mil8

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 09:49

I tidligere innlegg hevder du at: ”Det ble massakrert mellom 700 - 3500 sivile ubevæpnede  palestinere.” Det er ikke helt i tråd med at du nå forteller at: ” Libanesisk røde kors opererer med ca. 800 drept eller savnet”
Jeg vet ikke om det er skjermen eller øynene dine som svikter. Det jeg har sagt er at tallene det oppereres med varierer fra 700 til 3500 personer, avhengig kilde.

Ja, røde kors har operert med ca. 800. Israel sier 700 - 800. Palestinerne sier ca. 3500. Jounalister sier 1500 - 2000.

M.A.O: Det ble massakrert mellom 700 - 3500

Var det lettere for deg å lese det nå?

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 09:54

Jeg savner dokumentasjon på at nettstedet er troverdig, og at rapporten er gjengitt i uten å være editert.

Du hevdet at: ”Det ble massakrert mellom 700 - 3500".

Med så sterke meninger som du har, må du forhåpentligvis ha gjort deg opp en formening om hvilke kilder du finner mest pålitelige i denne sammenhengen (er det røde kors eller palestinerne). Dersom du ikke har gjort det, eller dersom du ikke har førstehånds informasjon fra selvopplevde situasjoner - kan du like godt droppe hele emnet.

De fleste her inne er sikkert oppegående nok til å finne info på nettet. Det ligger mye info om alt på nettet, mange av nettstedene oppgir informasjon om samme sak som er diametrisk motsatte av hverandre, da er det opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hva som er mest pålitelig. Med dine ekstremt subjektive fremstillinger blir det veldig vanskelig å se objektiviteten til dine kildereferanser.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 10:00

M.A.O: Det ble massakrert mellom 700 - 3500

Hvordan i all verden kan du hevde dette?

Du har jo akkurat fortalt at: ” Libanesisk røde kors opererer med ca. 800 drept eller savnet

Bestem deg for hva du mener

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 10:01

Moqawama,

Vel, jeg blir svært overasket om du finner noe som tilsier at Hezbollah var innblandet. mil8

Du svarte ikke på noen av spørsmålene.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 10:04

Jeg savner dokumentasjon på at nettstedet er troverdig, og at rapporten er gjengitt i uten å være editert.

Du hevdet at: ”Det ble massakrert mellom 700 - 3500".

Med så sterke meninger som du har, må du forhåpentligvis ha gjort deg opp en formening om hvilke kilder du finner mest pålitelige i denne sammenhengen (er det røde kors eller palestinerne). Dersom du ikke har gjort det, eller dersom du ikke har førstehånds informasjon fra selvopplevde situasjoner - kan du like godt droppe hele emnet.

De fleste her inne er sikkert oppegående nok til å finne info på nettet. Det ligger mye info om alt på nettet, mange av nettstedene oppgir informasjon om samme sak som er diametrisk motsatte av hverandre, da er det opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hva som er mest pålitelig. Med dine ekstremt subjektive fremstillinger blir det veldig vanskelig å objektiviteten til dine kildereferanser.

Nei, jeg har ikke førstehåndsinformasjon fra denne episoden, da jeg ikke var der da det smalt. Men du var kanskje her også du?

Jeg forholder meg til de tallene som er oppgitt fra de involverte parter, Palestinere, Libanesere såvel som Israelere.

Khan raporten er som nevnt lagt frem av Israelske myndigheter og gjort tilgjengelig på "Jewish Virtual Library". Nei jeg vet ikke om denne er "hacket" av en eller annen virtuel biliotekar, men jeg velger å tro at den ikke er det.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 10:07
Kos deg her inne "Falangisten" - denne debatten du prøver å føre er lavmål, så dette gidder jeg ikke å bruke tid på lenger.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 10:08

Jeg forholder meg til de tallene som er oppgitt fra de involverte parter, Palestinere, Libanesere såvel som Israelere.

Vanskelig for å holde maska, og holde seg til sak?

Hvilket tall fester du størst tillit til, det fra røde kors eller det fra palestinerne???

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 10:10

Kos deg her inne "Falangisten" - denne debatten du prøver å føre er lavmål, så dette gidder jeg ikke å bruke tid på lenger.

Når en ser hvilke måleenhet det opereres med, er ikke den avgjørelsen overraskende.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Posted By: alibi
Date Posted: 17 september 2008 at 10:36
Hmmmm. For utenforstående, kan man bli overrasket over hva et opphold i INTOPS kan føre til? No er det like før det lanseres nye politiske partier i denne tråden mil5

Nå er det vel på tide å ta fatt på hjemreisen ?

Date Posted: 17 september 2008 at 10:44
Originally posted by alibi alibi wrote:

Hmmmm. For utenforstående, kan man bli overrasket over hva et opphold i INTOPS kan føre til? No er det like før det lanseres nye politiske partier i denne tråden mil5

milsmilJa, hvorfor ikke.milsmil Ps.dette gjaldt politiske partier.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 17 september 2008 at 10:47
Originally posted by alibi alibi wrote:

Trenger du noen til å holde deg i hånda på veien hjem? I tilfelle kan du forsøke med Jørn Hol mil18
Om du da ikke er ute etter å verve medlemmer til eget parti/forum.
Det finnes ellers en annen tråd om emnet for de som famler med å finne veienmilsmil

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 11:12

Hvor har du det fra?

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 11:16
mil9tHar nå fremdeles ikke fått noe ordentlig svar på hvordan det gikk med Sla soldater og deres familier.Er det Moqawamas fremstillng som er den riktige,eller er det Younas,eller ligger svaret et sted midt imellom.

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 17 september 2008 at 11:21
Originally posted by Mengele Bocuse Mengele Bocuse wrote:

Alle de libanesere jeg har snakket med om dette har referert til libanesisk rettsvesen. Som når vi i Norge snakker om "rettsoppgjøret" etter andre verdenskrig.

Her er det kanskje greit å gjøre leserne oppmerksom på hvem som styrte det Libanesiske rettsvesenet på denne tiden. Å trekke slutninger mellom det som har skjedd i Libanon og "rettsoppgjøret" i Norge etter andre verdenskrig, er parodisk.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 11:22

mil9tHar nå fremdeles ikke fått noe ordentlig svar på hvordan det gikk med Sla soldater og deres familier.Er det Moqawamas fremstillng som er den riktige,eller er det Younas,eller ligger svaret et sted midt imellom.

Jeg holder en knapp på Younas.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 11:26

Moqawama respekterer ikke dette.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 11:29

Det er ikke lett å få noe svar på dette når det legges fram påstander i hytt og pine uten at det kan dokumenteres. Jeg sier ikke at min fremstilling nødvendigvis er riktig for alle SLA soldater og deres familier. Men det som er udiskutabelt er at de som overga seg og/eller ble tatt av Hezbollah, Leb Army, sivile etc. ble overlevert til myndighetene og de ble dømt til svært milde fengselstraffer. I de aller fleste tilfeller et par-tre måneders fengsel, og i noen tilfeller inntil 1 års fengsel.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 11:29
Det var Moqawama som brakte bildet av drepte fra Sabra inn på forumet. Journalister fikk komme inn og fotogafere elendigheten de gangen, det fikk de derimot ikke da radikale muslimer massakrerte kristne flere steder i Libanon, journalister og presse ble holdt vekk og massakrene ble "glemt".
De dødstallene som det blir referert til er veldig forskjellige med stort sprik mellom hva som blir oppgitt, dette skyldes propaganda eller kaos på åstedet. Når det gjelder selve handlingene så vil jeg anta at de som utførte disse helst hadde sett at alt ble glemt raskest mulig, men derimot de som overlevde massakrene vil nok kjempe for at opplysningene om forbrytelsen kommer frem, det handler om rettferdighet og drap.
Det burde være et tankekors for mange at massakrene mot kristne er glemt, det var like store forbrytelser mot mennesker det som drepingen i Sabra/Shatilla, men det sier noe om hvem som tør å stå fram, og hvilke konsekvenser dette ville medføre for den enkelte.
Det skulle bli fred i Libanon og den Libanesiske hær skulle få ansvar for forsvaret av landet. I denne prosessen så avvæpnet militsgruppene seg selv og våpnene ble levert inn, Hizbollah derimot nektet dette,"det var jo Shebaa det gjalt", så derfor måtte de beholde sine våpen. Ikke nok med at de beholdt sitt arsenal intakt, de fikk (og får) forsyninger av våpen og utstyr fra Syria og Iran. Hizbollah`s styrkeoppbygging forsetter for fullt finansiert med penger fra narkotika og diamanthandel samt også store overføringer fra Iran.
Hizbollahs handlinger i sitt vertsland kan ikke betegnes med annet enn terrorhandlinger, de tar jo et helt land som gissel.          

Date Posted: 17 september 2008 at 11:41

[ Men det som er udiskutabelt er at de som overga seg og/eller ble tatt av Hezbollah, Leb Army, sivile etc. ble overlevert til myndighetene og de ble dømt til svært milde fengselstraffer. I de aller fleste tilfeller et par-tre måneders fengsel, og i noen tilfeller inntil 1 års fengsel.

Her er det også greit å gjøre leserne oppmerksomme på hvem som var "myndighetene" på denne tiden, likeledes at de svært milde straffene også bestod i fysisk og psykisk misshandling. Fengselsstraffene begrenset seg heller ikke til ett år.

Helt utenom emnet:

Hva med alle de kristne soldatene som enda sitter i Syriske fengsler og har gjort det i årevis?

Hvorfor er ikke fredsduene i hezbollah interessert i å få de hjem (de som ikke er slått i hjel da).

Eller kjemper ikke hezbollah for fred og fordragelighet for alle Libanesere allikevel, og er det bare viktig å få sine egne fredsduer hjem fra Israel?

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 11:45

Det skulle bli fred i Libanon og den Libanesiske hær skulle få ansvar for forsvaret av landet. I denne prosessen så avvæpnet militsgruppene seg selv og våpnene ble levert inn, Hizbollah derimot nektet dette,"det var jo Shebaa det gjalt", så derfor måtte de beholde sine våpen.
Hvilket årstall/situasjon refererer du til her?

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 11:47
Massakrene i Shaba og Shatilla var langt fra unike, det var masse slike massakrer begge veier (og innad i grupperingene der grupper som var allierte ofte massakrerte hverandre og hverandres familier etter som de så det hensiktsmessig, f.eks. Amal mot Hezbollah, radikale muslimer mot radikale drusere, rivaliserende kristne grupperinger på høyresiden mot hverandre, forskjellige palestinske grupperinger mot hverandre eller mot sine libanesiske allierte etc.) under hele borgerkrigsperioden. Det spesielle med massakrene i Sabra og Shatilla var at Hobeika foretok dem på område som da var okkupert og kontrollert av IDF. Dvs. Israel burde (innrømmet av Israel, dette var jo hovedgrunnen til at Sharon måtte gå som forsvarsminister) ha stoppet ham. En annen sak er at mange av de andre massakrene ble gjort på områder som var kontrollert av syriske tropper, men det har jo verden vært stille om.

Date Posted: 17 september 2008 at 11:52

Her er det også greit å gjøre leserne oppmerksomme på hvem som var "myndighetene" på denne tiden, likeledes at de svært milde straffene også bestod i fysisk og psykisk misshandling. Fengselsstraffene begrenset seg heller ikke til ett år.
Og hvem var myndighetene i Libanon på den tiden (år 2000) i følge din mening?

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 11:53

Avvæpningen av militsgruppene startet i 1992, på det tidspunktet krydde det av syriske soldater både med og uten uniform. På grunn av det gjaldt selvfølgelig ikke dette for palestinere og hezbollah, de fikk beholde sine våpen.

Ett resultat av dette ble at lebarmy så seg nødt til å bombe livdriten av Nahr El Barid, i ettertid.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 12:02

Avvæpningen av militsgruppene startet i 1992, på det tidspunktet krydde det av syriske soldater både med og uten uniform. På grunn av det gjaldt selvfølgelig ikke dette for palestinere og hezbollah, de fikk beholde sine våpen.

Ett resultat av dette ble at lebarmy så seg nødt til å bombe livdriten av Nahr El Barid, i ettertid.

Heh... joda, jeg vet når de fleste milistgrupper lot seg avvæpne, det jeg lurte på var når youna mente Hezbollah skulle la seg avvæpne.

1992 - eh..... glemte du her at Israel okkuperte Sør Libanon og at det kanskje derfor var grunn for Hezbollah å være bevæpnet?

Eller kanskje dine kompiser i SLA kunne ordnet opp i Sør Libanon, de var vist bevæpnet de også har jeg hørt rykter om.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 12:07

Og hvem var myndighetene i Libanon på den tiden (år 2000) i følge din mening?

26 april 2005 ble FN offisielt informerte av Syria om at de hadde trukket seg ut fra Libanon.

Etter det var det bare de uten uniform igjen i landet. Det må også sies at noen titusener Syrere fikk Libanesisk statsborgerskap under syrisk okkupasjon. Det er kanskje ikke nærliggende å tro at det var bygningsarbeiderne som fikk statsborgerskap. Eller, det kunne det godt ha vært ettersom de alle var/er Mukhabarat.

Min mening om saken er derfor ikke av betydning.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 12:11

Heh... joda, jeg vet når de fleste milistgrupper lot seg avvæpne, det jeg lurte på var når youna mente Hezbollah skulle la seg avvæpne.

1992 - eh..... glemte du her at Israel okkuperte Sør Libanon og at det kanskje derfor var grunn for Hezbollah å være bevæpnet?

Eller kanskje dine kompiser i SLA kunne ordnet opp i Sør Libanon, de var vist bevæpnet de også har jeg hørt rykter om.

Greier ikke å holde maska og diskutere sak??

Neida jeg glemte ikke det. Jeg tror det hadde vært bedre å sendt hjem Syria på det tidspunktet.

På grunn av de hadde våpen i 1996 så forårsaket de direkte massakren i Qana, og på grunn av at de hadde våpen i 2006 (6 år etter at Israel trakk seg ut) forårsaket de enda en krig i Libanon

Israel forsvant fra Sør Libanon i 2000, i skrivende stund er vi snart ferdige med 2008. Hvor lenge syns du at palestinerne og hezbollah skal få ha sine våpen?

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 12:28

Israel forsvant fra Sør Libanon i 2000, i skrivende stund er vi snart ferdige med 2008. Hvor lenge syns du at palestinerne og hezbollah skal få ha sine våpen? 
Hva angår palestinerne så er jeg ikke tillhenger av at disse er bevæpnet, men problemet her ligger i at libanesiske myndigheter ikke har tatt på seg ansvaret med bl. annet sikkerhet i de palestinske flyktningeleirene. Derav får man lovløse tilstander blant palestinerne i Libanon.

Hezbollah mener jeg bør være bevæpnet så lenge libanesiske myndigheter ikke er i stand til / eller er villig til å yte motstand mot Israelsk aggresjon. Legger Hezbollah ned våpnene i dag er jeg redd det ikke går mange "timene" før Israel på nytt finner et påskudd til å rulle over grensen. Enten under påskudd av å beskytte sin grense, eller å røve til seg vann eller land, eller kanskje de kaller det "humanitær hjelp" til folket, det har de jo god erfaring i.

Hezbollah har i dag stor støtte i folket fordi de er et forsvar mot Israelsk aggresjon og ikke fordi de er i lomma på Iran eller Syria. Ideelt sett skulle jeg gjerne sett den militære delen av Hezbollah (IR) integrert i Leb Army på en eller annen måte, men jeg er redd det vanskelig lar seg gjøre så lenge man har en mafiabande ved roret i Beirut.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 12:36
Uten å bli tatt til inntekt for hezbollah eller noen annen bevegelse i L ibanon,så virket det jo som hezbollah var de eneste som gjorde noen motstand av betydning ved den siste innmarsjen av Libanon.Leb Army var iallefall totalt fraverende i et angrep på sitt eget land.mil15

-------------
Evig eies kun det tapte.

Date Posted: 17 september 2008 at 12:41

Hva angår palestinerne så er jeg ikke tillhenger av at disse er bevæpnet, men problemet her ligger i at libanesiske myndigheter ikke har tatt på seg ansvaret med bl. annet sikkerhet i de palestinske flyktningeleirene. Derav får man lovløse tilstander blant palestinerne i Libanon.

Problemet er at Syria infiserte Libanesiske myndigheter i mer enn to dekader, og ikke tillot avvæpningen. Etter at Syria trakk seg ut har ikke assistentene deres godtatt avvæpningen.

Hezbollah mener jeg bør være bevæpnet så lenge libanesiske myndigheter ikke er i stand til / eller er villig til å yte motstand mot Israelsk aggresjon. Legger Hezbollah ned våpnene i dag er jeg redd det ikke går mange "timene" før Israel på nytt finner et påskudd til å rulle over grensen. Enten under påskudd av å beskytte sin grense, eller å røve til seg vann eller land, eller kanskje de kaller det "humanitær hjelp" til folket, det har de jo god erfaring i.

Dette er så klart bare vås og paranoia.

Hezbollah har i dag stor støtte i folket fordi de er et forsvar mot Israelsk aggresjon og ikke fordi de er i lomma på Iran eller Syria. Ideelt sett skulle jeg gjerne sett den militære delen av Hezbollah (IR) integrert i Leb Army på en eller annen måte, men jeg er redd det vanskelig lar seg gjøre så lenge man har en mafiabande ved roret i Beirut.

De har størst støtte fra en haug med analfabeter på shia siden. Selvfølgelig er de i lomma på Iran og Syria.

Integrering av Hezbollah i Leb Army ville være katastrofalt. Da er det flott at "mafiabanden" står ved roret i Beirut.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 12:43

Uten å bli tatt til inntekt for hezbollah eller noen annen bevegelse i L ibanon,så virket det jo som hezbollah var de eneste som gjorde noen motstand av betydning ved den siste innmarsjen av Libanon.Leb Army var iallefall totalt fraverende i et angrep på sitt eget land.mil15

De forårsaket den invasjonen, det ble ett oppgjør mellom Hezbollah og Israel. Det skulle kanskje si deg litt om hva Libanon som stat tenkte om dette.

-------------

FIGHTING FOR FREEDOM
لكتائب اللبنانية
AL KATAEB

Date Posted: 17 september 2008 at 12:43

På grunn av de hadde våpen i 1996 så forårsaket de direkte massakren i Qana

Se her ja, her kom du inn på Qana.... ja, ja, ja.... her har jo du førstehåndskunnskap....

hm.. skal vi se.. det var vel i grove trekk tre parter som var bevæpnet i 1996. IDF og SLA på den ene siden og Hezbollah på den andre.
Men selvfølgelig det er jo den okkuperte som er direkte årsaken i at okkupasjonsstyrken bomber sønder og sammen landet i løpet av tre uker.
Hvorfor kan ikke bare motstandsbevegelsen legge ned våpnene når landet er okkupert, alt er jo så mye lettere da.

[QUOTE=KATAEB]....og på grunn av at de hadde våpen i 2006 (6 år etter at Israel trakk seg ut) forårsaket de enda en krig i Libanon[/QUOTE] (sitering funker ikke)?

Selv Israelske myndigheter har innrømmet at denne aksjonen var planlagt lang tid i forkant.
At Hezbollahs bevæpning var årsaken til at Israel gikk til angrep og bombet landet sønder og sammen ser jeg ikke som noe legitim grunn fra Israels side. Alle land har rett til et forsvar, og når myndighetene ikke er i stand til å stable på beina et forsvar som kan stå i mot sin aggressor i sør, ja da er det helt naturlig at motstandsbevegelsen forblir bevæpnet.

-------------
مقاومة

Date Posted: 17 september 2008 at 12:46

De forårsaket den invasjonen, det ble ett oppgjør mellom Hezbollah og Israel. Det skulle kanskje si deg litt om hva Libanon som stat tenkte om dette.
Libanon som stat, hvem er det du snakker om her?
Den libanesiske regjering STØTTET HEZBOLLAH i sin motstandskamp mot en Israelsk invasjonsstyrke.

-------------
مقاومة

Print Page | Close Window